onsdag 8 juli 2015

Kärleken förde dem samman..

Förväntansfull fotograf
Det är lördagen den 4 juli och det ser ut att bli den varmaste dagen hitintills. Jag är väldigt förväntansfull. Idag är dagen då jag ska fotografera på mitt första bröllop, Åsas och Bennys. Varje uppdrag är en ära och jag tackar ödmjukast varje gång, men det här är speciellt. Jag, en hobbyfotograf på ett bröllop. Så fantastiskt roligt!

Då jag vet att bruden kommer att ha en 60-tals inspirerad klänning tänker jag att jag nog får klä mig nått ditåt för att smälta in lite. Bruden är inte vem som helst. Vi växte upp tillsammans i Appeltorp, utanför tätorten Tomelilla. Vi gick i skolan tillsammans och delade vår fritid ibland, såväl med hästar som skridskoåkning på de frusna vattensamlingarna på åkrarna.

Jag kollar utrustningen och lyssnar på musik förknippat med bröllop. Ur högtalarna strömmar orden "..solen står högt över fälten, vinden går lojt genom säden.." Tänker på de gånger jag cyklat i Appeltorp som liten tjej. Sett Åkes (Åsas pappa) kvigor i grannbetet till vårt på vägen upp till kompisen Malins hus. Ulf Lundell sjunger vidare om hur kärleken förde dem samman...

Förutom kyrkovaktmästaren träffar jag först Åke, tar i hand och presenterar mig. Inte konstigt att han inte känner igen mig. Det var 30 år sedan sist. När Åsa kommer in i vapenhuset får jag stålsätta mig för att inte tappa fattningen helt. Så vacker! Jag hälsar på den blivande maken och Åsas fina barn. Det känns lite sådär overkligt, men oj så stolt jag är över uppdraget.

Brudparet tvekade inte att bjuda på en gruppbild när jag bad om det.
Härligt minne för mig!


Fotocheck under tiden bröllopsgästerna anlände till kyrkan, en efter en.


Allra längst bak i kyrkbänken satt jag och följde vigseln. Hörde hur de sa ja till varandra. Hur Åsa Svensson blev fru Persson. Och så börjar solisten sjunga på Ulf Lundells "Kärleken förde oss samman". Underbart! På vägen ut fotograferade jag de nyblivna makarna, släkt och vänners gratulationer på kyrkbacken innan de for iväg i en vackert gul Buick. Till Åsa och Benny, tack för ert förtroende och mina varmaste gratulationer till er. Hoppas och önskar att fotona blir ett härligt minne för er att ta fram under åren. För mig kommer den här sessionen ha en speciell plats i hjärtat.Här följer några av mina favoriter från sessionen.




Ringen i buketten

Åsas vackra dotter


Med hjälp av ljuset från kyrkofönstret skapade Benny magi när han satte ringen på fingret.


Åsas charmige son


Glada Åsa


Någonting blått

Fotografens favorit - ängeln ser dig Åsa

Brudbukett och Åsas klänningsliv

Höga klackar

Benny bjuder på skönt skratt


Traditionellt foto på bröllopsföljet i Tolånga kyrka

Nu är bilderna på väg på ett usb-minne så att Åsa och Benny själv kan välja vilka foton de vill förstora, ge bort eller bara sätta i ett album. En hel del bonusbilder kommer nog att skapa lite skratt..!

Foton från tidigare fotouppdrag, förutom i bloggen, finns på min facebooksida Caroline Ivarsson Photography. Välkommen att kontakta mig där för frågor om fotouppdrag.

4 kommentarer:

  1. Jättefina bilder Caroline!
    Du har verkligen lyckats med ditt uppdrag!
    Sköt om dig.
    MVh Mikael , DJ Maffe www.djmaffe.se

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder, Caroline

    SvaraRadera